Elscooter – länken mellan bilen och målet

Elscooter - länken mellan bilen och målet

Det går kanske inte riktigt att köra rally med el-cykel, eller el scootrar, men det har onekligen öppnat upp för att fler använder cykeln eller elskotern som pendelobjekt istället för bilen. Idag finns det cirka sex elscooter-företag på den svenska marknaden: Von, Lime, Tier, Circ, Ayo och Moow.

Men även bildelningsföretag finns idag på marknaden, där man erbjuder elburna singelfordon för att brygga länken mellan parkeringsplatsen för bilen och den sist sträckan fram till dörren som många gånger är längre än vad man tror. Ett sådant företag som idag erbjuder runt 300 elbilar för uthyrning erbjuder nu också en add-on i form av elscooter. För de kunder som är över 19 år går det således bra att boka en elscooter i hyrbilsföretaget app. som en add-on. Det kan göras 15 minuter före avresan. En resa med elscooter kostar då 2 kronor per minut. Man betalar bara för den tiden som man står på den.

Hyrkonceptets framgång

Även om det går att äga och köpa en elscooter så är det framförallt hur den används som uthyrningsobjekt som verkar ha slagit igenom mest i Sverige. Att äga en elscooter skulle innebära att man måste ta den med i en bil eller på tåget eller bussen eller flyget. Men med hyrkonceptet så står den och väntar på de strategiska platser dit folk kommer med sin bil, sitt tåg sin buss. Det vill säga busstationen, tågstation, och nu senast – parkeringsplatsen.

Miljöfrågan

Hyrkonceptet sticker ut ur ett miljöperspektiv. Att äga sin egen bil är ofta dyrt. Och om alla människor skulle äga en bil, och ingen tog kollektivtrafik som buss eller tåg, skulle man behöva bygga fler vägar och bilköer under kritiska tider skulle bli påtaglig. Om fler går från att äga en bil till att istället hyra en bil när det behövs, så finns det miljövinster att kamma hem. Lägger man dessutom på en elscooter på hyran så ökar incitamenten ytterligare.

Tesla, kanske världen mest berömda elbilsföretag, har hela tiden haft med i sina beräkningar att deras bil inte ska ägas av alla. De långtgående planerna är att bilen dessutom ska vara helt autonom, så att den kan plocka upp och hämta människor när de behöver det och där de behöver det. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.